STATUT GMINY K O R C Z E W
ROZDZIAŁ I – POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Statut określa:
1/ ustrój Gminy Korczew,
2/ zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych
Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady
Gminy,
3/ organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i Komisji Rady Gminy
Korczew
4/ tryb pracy Wójta Gminy Korczew,
5/ zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy Korczew,
6/ zasady: dostępu obywatel
i do dokumentów Rady, jej Komisji i Wójta Gminyoraz korzystania z nich,
7/ zasady gospodarki finansowej Gminy oraz nadzór nad działalnością Gminy.
§ 2
Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
1/ Gminie
– należy przez to rozumieć Gminę Korczew,2/ Komisji – należy przez to rozumieć Komisje Rady Gminy Korczew,
3/ Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Korczew,
4/ Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Korczew,
5/ Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Korczew,
6/ Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady
Gminy Korczew.
7/ Przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy
Korczew.
ROZDZIAŁ II - GMINA
§ 3
powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową,
realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz
poprzez swe organy.
§ 4
załącznik nr 1 do Statutu.
§ 5
Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Korczew.
§ 6
1. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze - sołectwa.
2. W skład Gminy wchodzą następujące sołectwa:
1/ Bużyska
2/ Czaple Górne
3
/ Drażniew4/ Góry
5/ Knychówek
6/ Korczew
7/ Laskowice
8/ Mogielnica
9/ Nowy Bartków
10/ Ruda
11/ Starczewice
12/ Stary Bartków
13/ Szczeglacin
14/ Tokary
15/ Zaleś
§ 7
1. W celu wykonywania zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2. Jednostkami organizacyjnymi Gminy są:
1/ Publiczna Szkoła Podstawowa w Drażniewie
2/ Publiczna Szkoła Podstawowa w Korcze
wie3/ Publiczna Szkoła Podstawowa w Nowym Bartkowie
4/ Publiczne Gimnazjum im. C.K. Norwida w Korczewie
5/ Gminne Przedszkole Publiczne w Korczewie
6/ Gminna Biblioteka Publiczna w Korczewie
7/ Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej w Korczewie
8/ Gmin
ny Ośrodek Pomocy Społecznej w Korczewie.
wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej
wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
§ 8
§ 9
2. Zasady używania herbu określa Rada w odrębnej uchwale.
ROZDZIAŁ III - ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY
§ 10
Zakres działania Gminy, obejmuje wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
§ 11
Zadania o których mowa w § 10 Gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
§ 12
Gmina wykonuje zadania :
1/ Przekazane jej w drodze ustawy jako
zadania własne.2/ Z zakresu administracji rządowej a także z zakresu organizacji
przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
3/ Z zakresu administracji rządowej przyjęte na podstawie porozumień z
organami tej administracji.
4/ Z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości
województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu
terytorialnego.
§ 13
1/ ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska
i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2/ gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3/ w
odociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczaniaścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń
sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4/ lokalnego transportu zbiorowego,
5/ ochrony zdrowia,
6/ pomocy społecznej w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7/ gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8/ edukacji publicznej,
9/ kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania
kultury,
10/ kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń
sportowych,
11/ targowisk i hal targowych,
12/ zieleni gminnej i zadrzewień,
13/ cmentarzy gminnych,
14/ porz
ądku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochronyprzeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i
utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
15/ utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publ
icznej orazobiektów administracyjnych,
16/ polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki
socjalnej, medycznej i prawnej,
17/ wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18/ promocji gminy,
1
9/ współpracy z organizacjami pozarządowymi,20/ współpracy ze społecznościami lokalnymi.
§ 14
Zadania o których mowa w § 12 pkt. 2 ,3 i 4 są wykonywane po zapewnieniu Gminie środków finansowych na ich realizację w wysokości koniecznej do ich w
ykonania.ROZDZIAŁ IV - WŁADZE GMINY
§ 15
1. Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym
poprzez wybory i referendum lub za pośrednictwem organów Gminy.
2. Organami Gminy są:
1/ Rada Gminy,
2/ Wójt Gminy.
3. Zasady i tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Gminy i wyboru Wójta
oraz referendum określają odrębne ustawy.
§ 16
§ 17
Do wyłącznej właściwości Rady należy:
1/ określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych
oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile
ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określ
enia zasad wójtmoże dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,
2/ emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i
wykupu przez wójta,
3/ zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
4/ ustalania maksyma
lnej wysokości pożyczek i kredytówkrótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,
5/ zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości
przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę gminy,
6/ tworzenia i
przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania iwystępowania z nich,
7/ określenia zasad wnoszenia cofania i zbywania udziałów i akcji przez
wójta,
8/ tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych
gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,9/ ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń
§ 18
Rada Gminy kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
ROZDZIAŁ V - ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA RADY
§ 19
3. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.
§ 20
Rada Gminy działa poprzez:
1/ Przewodnicząceg
o,2/ I i II Wiceprzewodniczącego,
3/ Komisję Rewizyjną,
4/ komisje stałe, wymienione w § 67 Statutu
5/ doraźne komisje do określonych zadań
§ 21
§ 22
1/ zwołuje sesje Rady,
2/ przewodniczy obradom,
3/ sprawuje policję sesyjną,
4/ kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
5/ zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
6/ podpisuje uchwały Rady,
7/ czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez
radnych ich mandatu.
§ 23
§ 24
Do obowiązków I Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie nieobecności lub wakatu na stanowisku Przewodniczącego.
§ 25
W razie jednoczesnego wakatu na stanowiskach Przewodniczącego oraz I Wiceprzewodniczącego Rady, postanowienia § 24 Statutu stosuje się odpowiednio do II Wiceprzewodniczącego.
§ 26
Przewodniczący Rady koordynuje z ramienia Rady prace komisji Rady.
§ 27
Obsługę biurową Rady Gminy i jej organów /wysyłanie zawiadomień, sporządzanie protokołów z sesji Rady i komisji, wyciągów z protokołów itp./ sprawuje pracownik Urzędu Gminy.
ROZDZIAŁ VI - TRYB PRACY RADY
1. Sesje Rady.
§ 28
Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw. Rada rozpatruje skargi na działalność Wójta.
§ 29
zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane
w zwykłym trybie.
2. Przygotowanie sesji
§ 30
§ 31
Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony tylko na początku obrad.
§ 32
1.. W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym – Wójt oraz Sekretarz i
Skarbnik Gminy.
2. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gmi
nnychjednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady.
3. Przebieg sesji
§ 33
organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 34
Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa
§ 35
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2 . Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić
o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie
na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić
w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad
lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych
materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie
właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
protokóle.
§ 36
ustawo
wego składu.
miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu;
jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 37
Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród radnych Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.§ 38
W protokóle odnotowuje się przyczyny, dla których sesja się nie odbyła.
§ 39
§ 40
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1/ przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
2/ informacje Przewodniczącego Rady oraz Przewodniczących Komisji o
działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,
3/ sprawozdanie lub informacje z działalności Wójta w okresie
międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,
4/ rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
5/ interpelacje i zapytania radnych
6/ odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,
7/ wolne wnioski i informacje.
§ 41
Na wniosek W
ójta Przewodniczący Rady Gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady Gminy projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do Rady Gminy co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady.
§ 42
§ 43
1. Interpelacje i zapytania są kierowane
do Wójta.2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego,
będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.
upoważnione przez Wójta
zwrócić się do Przewodniczącego Rady o niezwłoczne uzupełnien
ieodpowiedzi.
odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego
punktu porządku obrad.
ustnie, w trakcie sesji Rady.
odpowiednio.
§ 44
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym m
omencie obrad.Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§ 45
sesji.
przywołać mówcę “do rzeczy”.
zaproszonych na sesję i do publiczności.
sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowan
iem lubwystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 46
Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 47
natury formalnej, w szczególności dotyczących:
1/ stwierdzenia quorum,
2/ zmiany porządku obrad,3/ ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
4/ zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
5/ zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
6/ zarządzenia przerwy,
7/ odesłania projektu ustawy do komisji
,8/ przeliczenia głosów,
9/ przestrzegania regulaminu obrad.
2. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję i głosowanie
§ 48
nieobecności zainteresowanego na sesji.
§ 49
W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji
lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków,
a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w
rozpatrywanym dokumencie.
głosowania.
§ 50
wypowiadając formułę “ Zamykam /numer sesji/ sesję Rady Gminy w
Korczewie”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Po
stanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jednoposiedzenie.
§ 51
1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 52
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym odbywa się sesja.
§ 53
1. Protokół z sesji musi odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
1/
numer protokółu2/ datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia
oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego
obrad i protokólanta,
3/ stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
4/ imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniemprzyczyn nieobecności,
5/ odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
6/ ustalony porządek obrad,
7/ przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji, zgłoszonych pytań
i interpelacji radnych oraz udzielonych na nie odpowiedzi, a także treść
zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
8/ przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: “za”, “przeciw”
i “wstrzy
mujących” oraz głosów nieważnych,9/ wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści
uchwały,
10/ podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§ 54
Nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu.
§ 55
zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał,
usprawiedliwie
nia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumentyzłożone na ręce Przewodniczącego Rady.
4. Uchwały
§ 56
§ 57
§ 58
Uchwały powinny być zredagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:
1/ kolejny numer, datę, tytuł,
2/ podstawę prawną,
3/ postanowienie merytoryczne,
4/ określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały oraz
sprawujących nadzór nad ich realizacją,
5/ termin wejścia w życie uchwały lub obowiązywania.
§ 59
§ 60
5. Procedura głosowania
§ 61
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 62
§ 63
§ 64
projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej
kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wersję zapisaną
w projekcie uchwały a następnie te poprawki, których przyjęcie lub
odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek
wniesionych do projektu uchwały.
zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały,
lub przepisami prawa.
§ 65
Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup
głosujących “za” czy “przeciw
”.
przechodzi wniosek lub kandydatura, na który oddano największą liczbę
głosów
§ 66
przec
hodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitąważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą
połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
Wymóg ten jest spełniony jeżeli przy 15 radnych ustawowego składu Rady
Gminy za wnioskiem zostanie oddanych co najmniej 8 ważnych głosów.
wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od
sumy pozostałych ważnie oddanych głosów tzn. przeciwnych iwstrzymujących się.
ROZDZIAŁ VII - KOMISJE TEMATYCZNE RADY
§ 67
§ 68
Do zadań komisji stałych należy w szczególności:
1/ opiniowanie projektów uchwał Rady Gminy,
2/ k
ontrola realizacji uchwał Rady,3/ występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
4/ opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę,
Przewodniczącego Rady, oraz przez członków komisji,
5/ zgłaszanie Radzie Gminy wniosków w sprawach objętych zakresem działania
komisji,
6/ kontrola działalności Wójta i jednostek organizacyjnych Gminy w zakresie
spraw, dla których dana komisja została powołana w tym skarg i wniosków,
7/ prowadzenie kontroli w zakresie spraw przypisanych komisji,
8/ b
adanie rzetelności informacji i sprawozdań składanych przez Wójta igminne jednostki organizacyjne.
§ 69
§ 70
§ 71
W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
§ 72
§ 73
1/ ustala termin i porządek posiedzeń,
2/ zapewnia przygotowanie i
dostarczenie członkom komisji niezbędnychmateriałów,
3/ zwołuje posiedzenia komisji.
4/ kieruje obradami komisji.
§ 74
1/ numer, datę i miejsce posiedzenia,
2/ stwierdzenie prawomocności posiedzenia z podaniem liczby członków
obecnych na posiedzeniu, oraz ogólnej liczby stanowiących skład
komisji,
3/ nazwiska i imiona nieobecnych członków komisji na posiedzeniu
/usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych/,
4/ nazwiska i imiona obecnych osób delegowanych na posiedzenie z
Urzędu lub jednostek organizacyjnych gminy,
5/
treść przyjętego porządku dziennego posiedzenia,6/ stwierdzenie przyjęcia protokółu z poprzedniego posiedzenia,
7/ przebieg posiedzenia – zwięzłe streszczenie wystąpień i dyskusji,
8/ treść uchwalonych opinii i wniosków,
9/ podpis Przewodniczącego i
protokolanta.
§ 75
zastępców przewodniczących kom
isji.
ROZDZIAŁ VIII – ZASADY I TRYB DZIAŁANIA
KOMISJI REWIZYJNEJ
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 76
Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym i Statutu Gmin
y.§ 77
Komisja podlega wyłącznie Radzie Gminy i działa w jej imieniu.
§ 78
§ 79
§ 80
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jego Zastępca
§ 81
działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich
stronniczość lub interesowność.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od
decyzji o wyłączeniu do Rady – na najbliższej sesji.
2. Zasady kontroli
§ 82
1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontr
ole pod względem:
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Kontrole przeprowadza się w zakresie:
1/ gospodarki finansowo-ekonomicznej,
2/ gospodarki mieniem komunalnym,
3/ przestr
zegania i realizacji uchwał Rady i postanowień Statutu Gminy,4/ realizacji bieżących zadań gminy.
§ 83
ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
2. Przeprowadzen
ie kontroli nie wymienionej w planie pracy może odbyć się napolecenie Rady Gminy albo Przewodniczącego Rady Gminy . O poleceniu
Przewodniczący Rady Gminy informuje Radę Gminy na najbliższej sesji.
§ 84
§ 85
3. Tryb kontroli
§ 86
Rewizyjnej może przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej
uchwały Komisji Rewizyjnej. Za przypadki nie cierpiące zwłoki uważa się
w s
zczególności sytuacje, w których członek Komisji Rewizyjnejpoweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy
zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne
przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla
zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat
materialnych w mieniu komunalnym.
kontrolujący jest obowiązany zwrócić się – w najkrótszym możliwym
terminie – do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, o wyrażenie zgody na
ich kontynuowanie.
§ 87
Kontrolujący upoważnieni są do:
1/ wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów
2/ wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej
jednostce i związanych z jej działalnością,
3/ zabezpieczenie dokumentów oraz innych dowodów,
4/ żądanie od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemn
ychwyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,
5/ przyjmowanie oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 88
przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne
do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do
obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na
ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych,
niż określone w ust. 3
§ 89
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
§ 90
1/ rzetelne i obiektywne ustalanie stanu faktycznego,
powstania, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,
3/ wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.
1/ wniosek o odwołanie Wójta,
2/ wniosek w sprawie udzielenia absolutorium dla Wójta,
3/ wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec
pracownika samorządowego,
4/ projekt zaleceń pokontrolnych dl
a Rady Gminy,5/ opinie dotyczące wybranego zagadnienia objętego działalnością
komisji,
6/ inicjatywę uchwałodawczą, zwłaszcza w zakresie zmian w Statucie
Gminy.
§ 91
przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika
kontrolowanej jednostki i Wójta , wskazując dowody uzasadniające
zawiadomienie.
Przewodniczącego Rady.
4. czynności pokontrolne.
§ 92
1/ nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika,
2/ imiona i nazwiska osób kontrolujących,
3/ określenie zakresu przedmiotu kontroli,
4/ czas trwania kontroli,
5/ ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej,
6/ wnioski i zalecenia pokontrolne,
7/ datę i miejsce podpisania protokółu,
8/ wykaz załączników.
§ 93
Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach.
Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi Przewodniczący Rady, trzeci egzemplarz pozostaje w aktach komisji.
§ 94
§ 95
§ 96
Rada Gminy kieruje do kontrolowanych jednostek oraz Wójta Gminy wystąpienia pokontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 97
Kierownicy jednostek do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są obowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić Komisję o sposobie wykorzystania uwag i wykonaniu wniosków.
W razie braku możliwości wykonania wniosków należy podać uzasadnione przyczyny ich niewykonania i propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 98
1/ tematykę odbywanych posiedzeń,
2/ wykaz jednostek, które będą poddane kontroli,
3/ przybliżony termin posiedzeń komisji.
§ 99
roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1/ liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2/ wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
3/ wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,
4/ wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z
najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,
wniosek w sprawie absolutorium najpóźniej do dnia 10 kwietnia.
4. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewizyjna składa
sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady,
ok
reślającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 100
1/ Przewodniczącego Rady lub też pisemny wniosek:
2/ nie mniej niż 4 radnych,
3/ członka Komisji Rewi
zyjnej.3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
1/ radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
2/ osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze
biegłych lub ekspertów.
być podpisany przez wszystkich członków Komisji uczestniczących w
posiedzeniu.
§ 101
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 102
Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt Gminy.
§ 103
posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej
działania.
zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków
komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na
posiedzeniu Rady, cel
em podjęcia uchwały zobowiązującej osobyzarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w
imieniu Gminy.
§ 104
uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w
wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich
właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji
i doświadczeń dotyczących działalności kontro
lnej oraz naprzeprowadzeniu wspólnych kontroli.
innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych
mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
komisji
w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skutecznościdziałania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 105
Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
ROZDZIAŁ IX - RADNI
§ 106
§ 107
“ Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie mając na względzie dobro mojej Gminy i jej mieszkańców”.
§ 108
której radny uzyskał mandat, nie może on również pełnić funkcji
Kierownika lub Zastępcy Kierownika gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 109
§ 110
1.
Na zasadach ustalonych przez Radę Gminy radnemu przysługują diety orazzwrot kosztów podróży służbowych.
2. Rada Gminy przy ustalaniu diet radnych bierze pod uwagę funkcje pełnione
przez radnego.
§ 111
Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie ani komisji, jeżeli doty
czy ono jego interesu prawnego.§ 112
ROZDZIAŁ X - ZASADY DZIAŁANIA KLUBÓW RADNYCH
§ 113
Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 114
1/ nazwę klubu,
2/ listę członków,
3/ imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
§ 115
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
3. Przewod
niczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładaniaregulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 116
§ 117
organizacji i trybu działania Rady.
swych przedstawicieli.
ROZDZIAŁ XI - JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY
§ 118
§ 119
1/ obszar,
2/ granice,
3/ nazwę je
dnostki pomocniczej.§ 120
Z wnioskiem o utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie sołectwa może wystąpić zebranie wiejskie zwołane na wniosek 1/5 mieszkańców sołectwa upoważnionych do głosowania albo organy Gmi
ny.§ 121
§ 122
§ 123
Rada Gminy może ustanowić zasady, na jakich przewodniczącemu jednostki pomocniczej będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.
§ 124
ROZDZIAŁ XII – TRYB PRACY WÓJTA
§ 125
§ 126
Objęcie obowiązków przez Wójta następuje z chwilą złożenia wobec Rady Gminy ślubowania o następującej treści:
“Obejmując urząd wójta uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania “Tak mi dopomóż Bóg”.
§ 127
§ 128
Wójt w dro
dze zarządzenia powołuje i odwołuje swojego zastępcę.§ 129
Wygaśnięcia mandatu Wójta przed upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy.
§ 130
Po upływie kadencji Wójta pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Wójta.
§ 131
Postanowienia zawarte w § 112 dotyczą Wójta na tych samych zasadach jak Przewodniczącego Rady.
§ 132
1/ przygotowywanie pro
jektów uchwał Rady Gminy,2/ określanie sposobu wykonywania uchwał,
3/ gospodarowanie mieniem komunalnym,
4/ wykonywanie budżetu,
5/ zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych,
6/ przyjmowanie interesantów.
§ 133
§ 134
Wójt kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 135
§ 136
ROZDZIAŁ XIII – PRACOWNICY SAMORZĄDOWI
§ 137
Pracownikami samorządowymi są osoby zatrudnione w Urzędzie Gminy na podstawie:
- wyboru – Wójt,
- powołania – Zastępca Wójta, Skarbnik Gminy, Sekretarz Gminy,
- mianowania – kierownicy referatów,
- umowy o pracę – pozostali pracownicy.
ROZDZIAŁ XIV - ZASADY DOSTĘPU I KORZYSTANIA
PRZEZ OBYWATELI Z DOKUMENTÓW
§ 138
1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać
wyłącznie z ustaw.
ustawach.
§ 139
Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 140
Dokumenty z zakresu działania Wójta, Rady i Komisji udostępnia się w Urzędzie Gminy, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów, w asyście pracownika Urzędu Gm
iny.§ 141
Uprawnienia określone w § 139 i 140 nie znajdują zastosowania:
1/ w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności.
2/ gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,
3/ w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej
o ile ustawa nie stanowi inaczej.
ROZDZIAŁ XV – PRZEPISY KOŃCOWE§ 142
Do zmiany Statutu stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące jego uchwalenia.
§ 143
SPIS T
1. ROZDZIAŁ I - POSTANOWIENIA OGÓLNE 1
2. ROZDZIAŁ II – GMINA
13. ROZDZIAL III – ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY 3
4. ROZDZIAŁ IV – WŁADZE GMINY 5
5. ROZDZIAŁ V – ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA RADY
76. ROZDZIAŁ VI – TRYB PRACY RADY 9
1/ Sesje Rady 9
2/ Przygotowywanie sesji 10
3/ Przebieg sesji 11
4/ Uchwały
175/ Procedura głosowania 18
7. ROZDZIAŁ VII
– KOMISJE TEMATYCZNE RADY 208. ROZDZIAŁ VIII – ZASADY I TRYB DZIAŁANIA KOM.REWIZYJNEJ 23
1/ Organizacja Komisji Rewizyjnej 23
2/ Zasady kontroli 24
3/ Tryb kontroli 25
4/ Czynności poko
ntrolne 275/ Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej 29
6/ Posiedzenia Komisji Rewizyjnej 29
9. ROZDZIAŁ IX – RADNI 31
10. ROZDZIAŁ X – ZASADY DZIAŁANIA KLUBÓW RADNYCH 33
11. ROZDZIAŁ XI – JEDNOSTKI POMO
CNICZE GMINY 3412. ROZDZIAŁ XII – TRYB PRACY WÓJTA 35
13. ROZDZIAŁ XIII – PRACOWNICY SAMORZĄDOWI 38
16. ROZDZIAŁ XIV – ZASADY DOSTĘPU I KORZYSTANIA PRZEZ
OBYWATELI Z DOKUMENTÓW 38
17. ROZDZIAŁ XV – POSTANOWIENIA KOŃCOWE 39
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Gminy Korczew |
Informację wprowadził(a) do BIP: | Elżbieta Głozak |
Data udostępnienia w BIP: | 2003-09-12 |
Informacja zaktualizowana przez: | Elżbieta Głozak |
Data ostatniej aktualizacji: | 2003-09-12 |